- Szczegóły
Podczas tegorocznego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Lędzinach Marek Spyra - wiceprzewodniczący Rady Powiatu wraz radnym Marcinem Majerem wylicytowali za kwotę 1300 złotych serduszko WOŚP, które zostało ufundowane przez pracowników Miejskiego Ośrodka Kultury w Lędzinach.
Serduszko licytowali w imieniu 11 radnych powiatu bieruńsko-lędzińskiego, pośród których znaleźli się: Bernard Bednorz, Henryk Komendera, Marcin Kosma, Anna Kubica, Helena Magiera-Molendowska, Marcin Majer, Jerzy Mantaj, Konrad Mateja, Łukasz Odelga, Marek Spyra, Agnieszka Wyderka-Dyjecińska (w porządku alfabetycznym).
Jest to już drugie złote serduszko wylicytowane przez powiatowych radnych. Podobnie jak pierwsze i to zawiśnie w pamiątkowej ramie w budynku Starostwa Powiatowego w Bieruniu.
- Szczegóły
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ogłasza X Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci
Prezes KRUS, Aleksandra Hadzik ogłosiła właśnie rozpoczęcie X Konkursu Plastycznego dla Dzieci pod hasłem „Bezpiecznie na wsi: nie ryzykujesz, gdy zwierzęta znasz i szanujesz”. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski. Jego organizację wspierają Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowa Inspekcja Pracy, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Dotychczasowe edycje konkursu cieszyły się ogromnym zainteresowaniem dzieci. Każdego roku w całym kraju uczestniczyło w nim ponad 30 tys. uczniów szkół podstawowych z terenów wiejskich. W ramach wojewódzkiego etapu konkursu, w 2019 roku do siedziby Oddziału Regionalnego KRUS w Częstochowie wpłynęło blisko tysiąc prac plastycznych dzieci z ponad 100 szkół podstawowych, znajdujących się na terenach wiejskich w województwie śląskim.
Konkurs promuje wśród uczniów szkół podstawowych z terenów wiejskich wiedzę na temat zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym, pozytywne zachowania związane z pracą i zabawą dzieci na terenie gospodarstwa rolnego, a także popularyzuje „Wykaz czynności szczególnie niebezpiecznych związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, których nie wolno powierzać dzieciom poniżej 16 lat,” wskazującego na prace szczególnie zagrażające bezpieczeństwu najmłodszych mieszkańców wsi, przygotowanego przez KRUS. Tegoroczne hasło konkursowe ma zwrócić uwagę na sposoby zapobiegania wypadkom, związanym z obecnością w gospodarstwach rolnych zwierząt. Uczyć szacunku do naszych „braci mniejszych”, odpowiedniego traktowania zwierząt.
Konkurs przebiega w dwóch etapach: wojewódzkim i ogólnopolskim, w dwóch grupach wiekowych: klas od 0 do III oraz od IV do VIII. Zadanie konkursowe polega na wykonaniu pracy plastycznej, w dowolnej technice, w formacie A3, ilustrującej hasło konkursowe. W szkołach, które zgłoszą chęć uczestnictwa w konkursie, odbędą się szkoleniowe spotkania dzieci z pracownikami Kasy, których celem będzie przygotowanie merytoryczne młodych artystów. Wszystkie zgłoszone prace ocenią komisje regionalne, a najlepsze prace ze wszystkich województw będą oceniane przez Centralną Komisję Konkursową. Laureaci każdego ze szczebli otrzymają nagrody, a finał etapu centralnego będzie miał miejsce w Warszawie, gdzie autorzy najciekawszych prac otrzymają atrakcyjne nagrody: sprzęt multimedialny ufundowany przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a także zestawy upominków przygotowane przez współorganizatorów, patronów Konkursu oraz firmy współpracujące.
Szkoły, których uczniowie chcą wziąć udział w konkursie, powinny skontaktować się z najbliższą jednostką terenową KRUS, gdzie uzyskają wszystkie niezbędne informacje na temat organizacji eliminacji.
UWAGA! Terminy w tym roku wcześniejsze niż zwykle po to by nagrody wręczyć przed zakończeniem roku szkolnego.
- nadsyłanie prac – do 28 lutego 2020 roku
- finał wojewódzki – do 27 marca 2020
- ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpi przed zakończeniem roku szkolnego
Wszystkie formularze, Regulamin konkursu, dane adresowe dostępne są na stronie internetowej KRUS https://www.krus.gov.pl/
- Szczegóły
Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu to święto obchodzone 27 stycznia, w rocznicę wyzwolenia niemieckiego obozu Auschwitz-Birkenau. Zostało uchwalone przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2005 r., by uczcić pamięć Żydów pomordowanych w czasie II wojny światowej. Obchody tego dnia odbywają się na całym świecie.
28 stycznia 2020 r. odbędzie się Bieg Pamięci ze Światłem Pokoju. Celem wydarzenia jest upamiętnienie ofiar Marszu Śmierci z KL Auschwitz do Gliwic w jego 75. rocznicę oraz upamiętnienie 75. rocznicy wyzwolenia niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.
Bieg odbywa się na trasie Oświęcim-Gliwice, czyli na trasie jednego z dwóch marszy śmierci wyprowadzonych z niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Auschwitz w styczniu 1945 roku. Bieg ma charakter sztafetowy. Podczas pokonywania odcinków w biegu uczestniczy trzyosobowa reprezentacja uczniów z opiekunem. Bieg podzielony jest na osiem odcinków. Na każdym z nich zostanie oddany hołd w miejscach pamięci i przekazane „światło pokoju”.
ODCINEK PIERWSZY: Oświęcim – Bieruń
Udział w pierwszym odcinku biorą uczniowie chorzowskich szkół przy wsparciu policjantów. Uroczystości rozpoczyna się na terenie niemieckiego obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu w obecności przedstawicieli Muzeum KL Auschwitz, być może w obecności któregoś z byłych więźniów. Zostaje przekazane „światło pokoju”, zachowane z wcześniejszych państwowych uroczystości upamiętniających wyzwolenie KL Auschwitz. Wraz ze światłem młodzież we wspólnym marszu uda się do bramy obozu, skąd rozpocznie bieg sztafetowy w czteroosobowych grupach pod nadzorem policji.
Przewidywany czas: 7.15 - 9.00.
ODCINEK DRUGI: Bieruń
Udział w drugim odcinku biorą uczniowie chorzowskich szkół oraz szkół bieruńskich przy wsparciu policji i Urzędu Miasta Bieruń. Uroczystości na tym odcinku rozpoczną się na cmentarzu parafii św. Walentego w Bieruniu, gdzie zostanie oddany hołd przy mogile upamiętniającej ofiary marszu śmierci. Zostanie także przekazane „światło pokoju”. Następnie uczestnicy sztafety przebiegną, w podobnej formule jak w odcinku pierwszym, do drugiego miejsca pamięci, znajdującego się na terenie dzisiejszej fabryki Fiata, upamiętniający miejsce egzekucji, gdzie złożone zostaną kwiaty.
Przewidywany czas: 9.00 - 10.00.
Więcej na https://katowice.ipn.gov.pl/pl3/aktualnosci/85884,Bieg-Pamieci-ze-Swiatlem-Pokoju-Oswiecim-Gliwice-28-stycznia-2020.html
Źródło https://katowice.ipn.gov.pl/pl3/aktualnosci/85884,Bieg-Pamieci-ze-Swiatlem-Pokoju-Oswiecim-Gliwice-28-stycznia-2020.html
- Szczegóły
8 stycznia br. w Starostwie Powiatowym w Bieruniu odbyło się spotkanie warsztatowe dotyczące roli doradztwa zawodowego w szkołach i jego wpływu na wybory edukacyjne uczniów, a w konsekwencji na wykonywany docelowo zawód.
Niedawna reforma oświaty przyniosła wiele zmian, które stanowiły wyzwanie dla dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów. Z dniem 1 września 2019 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego, a o jego znaczeniu świadczy społeczne przekonanie, iż dobre doradztwo zawodowe to klucz do przyszłej kariery kolejnych pokoleń – jak na wstępie zaznaczyła wicestarosta Agnieszka Wyderka-Dyjecińska, inicjatorka spotkania.
W warsztatach uczestniczyli dyrektorzy placówek oświatowych znajdujących się na terenie powiatu bieruńsko-lędzińskiego, w tym dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bieruniu, a także doradcy zawodowi ze szkół ponadpodstawowych powiatu i poradni.
Wykład dotyczący rozwoju doradztwa zawodowego w szkołach wygłosił Piotr Tokarz – dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku, który rozpoczął od próby zdefiniowania poradnictwa zawodowego jako metody działania, której głównym elementem jest udzielanie rad i niesienie pomocy w podjęciu świadomej, swobodnej decyzji dotyczącej wyboru zawodu lub szkoły zawodowej, czy uczelni, a także zmiany zawodu czy miejsca pracy. W Polsce tymczasem intuicyjnie wybieramy zawód, wykształcenie, a potem w zgodzie ze sobą samym lub też wbrew sobie realizujemy karierę zawodową.
Analizując znaczenie doradztwa zawodowego w szkołach, p. Tokarz podkreślił, że zachodzące obecnie dynamiczne zmiany w gospodarce czy też w technologiach muszą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości szkolnej, a doradztwo zawodowe musi za tymi zmianami podążać na bieżąco, musi ono systematycznie ewoluować, przeobrażać się. Wykładowca zaznaczył, że nowe pokolenia to nowe kompetencje i nowe oczekiwania.
Prelegent przedstawił również podejście różnych krajów do poradnictwa zawodowego udzielanego uczniom na różnych etapach edukacji. I tak w wielu krajach poradnictwo to jest włączone w programy nauczania poprzez traktowanie planowania kariery zawodowej jako przedmiotu szkolnego. W Polsce poradnictwo zawodowe jest realizowane na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego. Publiczne przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa w ustawie Prawo oświatowe realizują doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych, a także poprzez zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. W starszych klasach szkoły podstawowej, a także w szkołach ponadpodstawowych szczególny nacisk kładzie się na proces przygotowania uczniów do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
Podsumowując, wykładowca sformułował kilka następujących wniosków:
- Pierwszym krokiem w ramach doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych jest nauczenie młodzieży, jak racjonalnie budować swoją ścieżkę edukacyjną i zawodową.
- Bez poznania swoich mocnych i słabych stron, bez dogłębnej wiedzy na swój temat, nie zbuduje się kariery.
- Kariera zawodowa bardzo mocno jest skorelowana z naszym rozwojem osobistym i budowana jest przez całe nasze życie.
- Dzisiejsze wybory edukacyjne powodowane modą, mogą okazać się nietrafione po ukończeniu szkoły.
- Współczesny rynek pracy jest trudny i nieprzewidywalny, głównie ze względu na zmiany gospodarcze.
- Dla pracownika najważniejsze stają się kompetencje transferowalne, czyli takie, które będzie mógł wykorzystać w innych miejscach zatrudnienia.
Rolą doradcy zawodowego jest pomoc młodym adeptom szkoły pomóc zaprojektować karierę tak, aby była spójna z indywidualnym potencjałem jednostki. Starajmy się więc, aby moment wejścia na rynek pracy nie okazał się porażką.
Szczegóły dotyczące doradztwa zawodowego w poszczególnych szkołach przybliżyli uczestnikom spotkania również nauczyciele, a zarazem doradcy zawodowi, a byli to Katarzyna Góra (Powiatowy Zespół Szkół w Lędzinach), Bogumiła Stachura (Powiatowy Zespół Szkół w Bieruniu), Robert Romantowski-Tomosz (Liceum Ogólnokształcące w Bieruniu) oraz Zofia Herok - pracownik bieruńskiej poradni. Z kolei zagadnienia doradztwa zawodowego w kontekście wyboru szkoły omówili dyrektorzy powiatowych szkół ponadpodstawowych: Teresa Horst, Romuald Kubiciel i Piotr Oćwieja.
Styczniowe warsztaty były już kolejnymi z cyklu spotkań zapoczątkowanych przez władze powiatowe w ramach współpracy podejmowanej na płaszczyźnie gminy – powiat, szkoły podstawowe – szkoły ponadpodstawowe.
Wszystkim uczestnikom warsztatów serdecznie dziękujemy za obecność na spotkaniu. ■