- Szczegóły
20 kwietnia w klubie żeglarskim „OPTY” w Chełmie Śląskim rusza wiosenna edycja kursu na stopień żeglarza jachtowego. Jest on przeznaczony dla osób, które do tej pory nie miały żeglarskich doświadczeń ani stopni żeglarskich. W momencie przystępowania do egzaminu na ten stopień trzeba mieć ukończone 14 lat. Kurs obejmuje wszystko co jest niezbędne, by absolwent kursu miał wystarczającą wiedzę praktyczną i teoretyczną umożliwiającą mu samodzielne prowadzenie jachtów żaglowych na śródlądowych drogach wodnych i w morskiej żegludze plażowej - w ramach posiadanych uprawnień. Więcej informacji można uzyskać na www.ycopty.pl oraz dzwoniąc: 501 258 978 lub 607 631 786.
Zdjęcie: arch. Yacht Club „OPTY”
- Szczegóły
1 marca 2019 r. odbyła się XLV sesja Zgromadzenia Ogólnego Śląskiego Związku Gmin i Powiatów. Uczestniczyło w niej 86 delegatów – prezydentów, burmistrzów, wójtów, starostów (lub ich zastępców), reprezentujących 133 jednostki samorządu terytorialnego woj. śląskiego.
Na sesji dokonano wyboru nowych władz Stowarzyszenia. Przewodniczącym Śląskiego Związku Gmin i Powiatów został wybrany na pięcioletnią kadencję Piotr Kuczera - Prezydent Miasta Rybnika, który do tej pory pełnił funkcję Zastępcy Przewodniczącego Związku. Do Zarządu Związku obecnej ósmej kadencji został wybrany Starosta Bieruńsko-Lędziński Bernard Bednorz.
W XLV sesji Zgromadzenia Ogólnego Śląskiego Związku Gmin i Powiatów gościnnie uczestniczyli: Andrzej Płonka - Prezes Zarządu Związku Powiatów Polskich, Starosta Bielski oraz Kazimierz Karolczak - Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Zgromadzenie Ogólne Związku przedyskutowało i przyjęło jedenaście stanowisk dotyczących istotnych dla regionu oraz samorządu lokalnego kwestii:
1) ws.organizacji i finansowania systemu oświaty;
2) ws. systematycznego naruszania stabilności finansowej samorządów lokalnych;
3) ws. niezwłocznego wyjaśnienia sytuacji prawnej samorządów oraz przedsiębiorstw komunalnych jako odbiorców energii;
4) ws. stworzenia nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi;
5) ws. finansowania działań mających na celu likwidację niskiej emisji;
6) ws. wskaźników zatrudnienia pielęgniarek i położnych;
7) ws. prowadzenia polityki mieszkaniowej po nowelizacji ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;
8) ws. propozycji ujęcia w sprawozdawczości jst środków finansowych łożonych przez samorządy na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w związku z niewystarczającym poziomem dotacji celowej na te zadania;
9) ws. potrzeby zmiany przepisów regulujących funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych;
10) ws. zasad i trybu przeprowadzania budżetu obywatelskiego po nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym;
11) ws. zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie przyznawania świadczeń pielęgnacyjnych.
Ważnym tematem poruszonym podczas sesji Zgromadzenia Ogólnego była kwestia systematycznego naruszania stabilności finansowej samorządów lokalnych. Wskazano, że na przestrzeni ostatnich lat na gminy i powiaty nakładane są coraz większe obowiązki, bez zagwarantowania niezbędnych do ich wykonania środków finansowych. Dlatego też zgromadzenie delegaci w przyjętym stanowisku w tej sprawie zaapelowali do Rządu o podjęcie z odpowiednim wyprzedzeniem poważnej debaty na temat systemowych rozwiązań dotyczących finansów samorządów terytorialnych.
Zdjęcia: archiwum ŚZGiP
Mat. na podstawie komunikatu prasowego
- Szczegóły
28 lutego w budynku Starostwa Powiatowego w Bieruniu odbył się Konwent Powiatów Województwa Śląskiego. Obradom przewodniczył przewodniczący Konwentu starosta bielski Andrzej Płonka. Konwent zgromadził 16. starostów i wicestarostów, których przywitał gospodarz spotkania starosta bieruńsko-lędziński i wiceprzewodniczący Konwentu Bernard Bednorz. W obradach uczestniczyło 25 osób, w tym zaproszeni goście Daria Kolonko - dyrektor Wydział Nadzoru Właścicielskiego i Bożena Goldamer-Kapała - dyrektor Wydziału Infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach oraz Urszula Bauer - Śląski Kurator Oświaty wraz z towarzyszącymi osobami.
Jednym z dwóch wiodących tematów obrad były kwestie związane z procesem przekształcania prawa użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa w prawo własności. Rozmawiano o konsekwencjach, wątpliwościach i problemach rodzących się w związku realizowanym procesem przekształceń.
Drugim omawianym zagadnieniem były sprawy związane z podstawowymi zmianami w kształceniu branżowym, które wynikają z ustawy z 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Tę cześć obrad zdominowała jednak kwestia skumulowanego naboru do szkół ponadpodstawowych i problemy wiążące się z realizacją odmiennych podstaw programowych dla młodzieży kończącej gimnazja i ośmioletnie szkoły podstawowe.
Zdjęcia: Marzena Orzeł
- Szczegóły
Starosta informuje:
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności.
Z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształciło się z mocy prawa w prawo własności.
Przez grunty zabudowane na cele mieszkaniowe należy rozumieć wyłącznie grunty zabudowane budynkami jedno lub wielorodzinnymi oraz budynkami gospodarczymi, garażami i innymi budynkami, które umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych, czyli takie, które służą mieszkańcom tych budynków. W budynkach wielorodzinnych co najmniej połowę liczby lokali muszą stanowić lokale mieszkalne.
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oznacza, że właściciele budynków jednorodzinnych lub lokali w budynkach wielorodzinnych będący dotychczas użytkownikami wieczystymi nieruchomości stanowiących własność np. Skarbu Państwa stali się właścicielami tych nieruchomości.
Przekształcenie nie dotyczy nieruchomości, na których, oprócz budynków, o których mowa wyżej znajdują się inne budynki, takie jak: budynki handlowe, budynki usługowe, itp.
W takim przypadku przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności następuje z dniem założenia księgi wieczystej dla nieruchomości zabudowanej na cele mieszkaniowe, po jej uprzednim wydzieleniu z gruntu niespełniającego definicji gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe, albo wyłączenia z istniejącej księgi wieczystej gruntu niespełniającego tej definicji.
Powyższe oznacza, że prawo użytkowania wieczystego opisanego wyżej gruntu nie przekształciło się w prawo własności z dniem 1 stycznia 2019 r. i nie przekształci się do chwili, w której część gruntu wykorzystywanego na inne cele niż mieszkaniowe nie zostanie geodezyjnie wydzielona i nie zostanie dla niej założona nowa księga wieczysta lub, gdy dla geodezyjnie wydzielonej części wykorzystywanej na cele mieszkaniowe nie zostanie założona księga wieczysta.
W związku z przekształceniem przestaje istnieć obowiązek wnoszenia opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego. W ich miejsce wprowadzone zostały roczne opłaty przekształceniowe. Opłaty te będą wnoszone przez okres 20 lat od przekształcenia w wysokości równej wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.
Od zasady tej istnieje jednak wyjątek. W przypadku, gdy w stosunku do danej nieruchomości miała miejsce aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, a jej zmiana została rozłożona na okres 3 lat, wysokość rocznej opłaty przekształceniowej będzie równa wysokości opłaty z tytułu użytkowania wieczystego w trzecim roku po aktualizacji.
Roczne opłaty przekształceniowe winny być wnoszone w terminie do 31 marca każdego roku, przy czym opłata za rok 2019 podlega zapłacie do 29 lutego 2020 r.
W przypadku, gdy do przekształcenia nie doszło z dniem 1 stycznia 2019 r. (konieczność urządzenia ksiąg wieczystych dla nieruchomości niespełniających warunków przekształcenia) obowiązuje nadal roczna opłata z tytułu użytkowania wieczystego, która winna być wnoszona do 31 marca każdego roku.
Dokumentem potwierdzającym dokonanie przekształcenia, w zakresie gruntów stanowiących dotychczas własność Skarbu Państwa, jest zaświadczenie wydane przez starostę. Zaświadczenie to starosta wyda z urzędu i prześle zainteresowanym osobom w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia. Zaświadczenie może być również wydane na pisemny wniosek, w terminie 4 miesięcy od jego złożenia. Zaświadczenie może być również wydane w terminie 30 dni na wniosek uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej związanej z obrotem lokalem mieszkalnym. W przypadku wydania zaświadczenia na wniosek pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 50 zł.
Zaświadczenie zawiera informacje dotyczące gruntu będącego przedmiotem przekształcenia, informacje o obowiązku wnoszenia rocznej opłaty przekształceniowej, jej wysokości i okresie jej wnoszenia, a także informację o możliwości wniesienia opłaty jednorazowej i zasadach jej wnoszenia, w tym o możliwych do uzyskania bonifikatach.
W odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, w przypadku wniesienia opłaty jednorazowej można skorzystać z bonifikaty. Jej wysokość uzależniona jest od czasu, w którym zaineresowany wystąpi z wnioskiem o jej zastosowanie. Gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w roku, w którym nastąpiło przekształcenie (2019 r.) jej wysokość wynosi 60 %. W każdym następnym roku wysokość bonifikaty maleje o 10 %, by w szóstym roku po przekształceniu osiągnąć wartość 10 %.
Wystąpienie o przyznanie bonifikaty możliwe jest dopiero po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie. Po otrzymaniu wniosku starosta poinformuje pisemnie wnioskodawcę o wysokości opłaty jednorazowej i wysokości zastosowanej bonifikaty.
W przypadku, gdy zaświadczenie potwierdzające przekształcenie zostanie przesłane zainteresowanym po 31 grudnia 2019 r. będą mogli zgłosić chęć wniesienia opłaty jednorazowej z zastosowaniem 60 % bonifikaty w terminie do 1 lutego 2020 r. 60 % bonifikata będzie im przysługiwać jeżeli wniosą opłatę jednorazową do 29 lutego 2020 r.
Co ma więc robić osoba, która objęta została przekształceniem prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności?
Jeżeli nieruchomość będąca dotychczas w jej użytkowaniu wieczystym spełnia opisane wyżej warunki przekształcenia, czyli jest zabudowana na cele mieszkaniowe, nie znajdują się na niej budynki wyłączające przekształcenie itp. nie musi robić nic. Powinna cierpliwie czekać na wydanie i przesłanie jej zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie.
Natomiast jeżeli na nieruchomości, będącej przedmiotem użytkowania wieczystego, znajdują się budynki niesłużące celom mieszkaniowym (handlowe, usługowe, itp.) należy podjąć czynności zmierzające do geodezyjnego wydzielenia części nieruchomości wykorzystywanej na cele inne niż mieszkaniowe i założenia dla wydzielonej części nowej księgi wieczystej. ■WGiGN
- Szczegóły
Nowy numer informatora powiatowego powiatbl.pl, a w nim: laureaci Nagrody Clemens, plaga wandalizmu, usuwanie azbestu, dni otwarte w powiatowych szkołach, a także przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności.
Papierowa wersja jest dostępna m.in. w starostwie powiatowym, urzędach miast i gmin, ośrodkach kultury i sportu.
Informator Powiatowy "powiatbl.pl" dostępny jest również w wersji elektronicznej. Zapraszamy do lektury.