Dane teleadresowe:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bieruniu
ul. Granitowa 130
43-155 Bieruń
tel. (32) 216-36-90
Czynna:
od 8.00 do 18.00
Sekretariat czynny w dniach:
PONIEDZIAŁEK 7.30 - 17.00
WTOREK 7.30 - 15.30
ŚRODA 7.30 - 15.30
CZWARTEK 7.30 - 15.30
PIĄTEK 7.30 - 14.00
Filia w Lędzinach
ul. Lędzińska 24
43-140 Lędziny
tel. (32) 324-08-00
Czynna:
poniedziałek, środa, piątek
od 8.00 do 18.00
Sekretariat czynny w dniach:
PONIEDZIAŁEK 8.00 - 16.30
ŚRODA 8.00 - 15.00
PIĄTEK 8.00 - 13.30
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bieruniu jest placówką obejmującą opiekę dzieci i młodzież w wieku do 19 lat. Specjalistyczna pomoc dzieciom udzielana jest na wniosek rodziców.
Obszarem działania Poradni jest Powiat Bieruńsko-Lędziński. Poradnia udziela pomocy uczniom (ich rodzicom) i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni oraz dzieciom (ich rodzicom), nieuczeszczającym do szkoły (przedszkola), a zamieszkałym na terenie działania poradni. Na zlecenie organu prowadzącego poradnia może udzielaa pomocy uczniom (ich rodzicom) i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczeszczają do szkoły (przedszkola) i ich rodzicom.
Celem poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży. Z dniem 1 stycznia 2008 r. w Poradni rozpoczął dzialalność Zespół ds. orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci z autyzmem. Poradnia realizuje Wczesne Wspomaganie Rozwoju dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością (od chwili wykrycia niepełnosprawności aż do podjęcia nauki szkolnej).
Poradnia spełnia nastepujące funkcje
- profilaktyczna,
- diagnostyczna,
- terapeutyczna,
- konsultacyjno-doradcza
Funkcja profilaktyczna jest realizowana poprzez:
- działalnośća edukacyjna i informacyjna (w tym szkolenia wewnetrzne dla pracowników poradni doskonalące ich warsztat pracy),
- inspirowanie placówek oświatowych do realizacji programów psychoedukacyjnych,
- uwrażliwianie nauczycieli na potrzeby dziecka,
- przeprowadzanie z grupami uczniów zajęć stymulujących pozytywne przemiany ich osobowości,
- szerzenie wiedzy psychologicznej i pedagogicznej poprzez instruktaż dla rodziców i nauczycieli,
- wczesne wykrywanie przyczyn nieprawidłowości w rozwoju psychicznym, intelektualnym i społecznym u dzieci
Funkcja diagnostyczna jest realizowana poprzez:
diagnostyczne badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne mające na celu określenie:
- poziomu intelektualnego dzieci i młodzieży,
- deficytów rozwojowych,
- zaburzeń emocjonalnych (ich zródeł i następstw),
- poziomu wiadomości i umiejetności ucznia,
- lateralizacji (dominacji stronnej),
- możliwości przyśpieszenia lub odroczenia obowiązku szkolnego,
- rodzaju i przyczyn wad wymowy,
- przyczyn problemów w czytaniu i pisaniu (diagnoza dysleksji, dysgrafii i dysortografii),
- zamiłowan, zainteresowań i predyspozycji zawodowych uczniów
Do zadań poradni należą:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejetności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej,
- profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci i młodzieży z grup ryzyka,
- terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
- pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej,
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej wsród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów,
- wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły
Zadania te są realizowane:
- diagnoze psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna,
- konsultacje,
- terapie,
- psychoedukacje,
- rehabilitacje,
- mediacje,
- doradztwo,
- interwencje w środowisku ucznia,
- działalność profilaktyczna,
- dzialalność informacyjna,
- wczesne wspomaganie rozwoju