Jubileuszowy XX Festiwal Jesień Organowa w powiecie bieruńsko-lędzińskim osiągnął swój półmetek. Czwarty z ośmiu zaplanowanych koncertów odbył się w ubiegłą niedzielę (29.09) w kościele pw. Matki Boskiej Szkaplerznej w Imielinie. Jak zwykle w świątyni pojawił się komplet słuchaczy, wśród których był starosta bieruńsko-lędziński  Bernard Bednorz, który nota bene obecny jest na każdym koncercie, przybył burmistrz Imielina Jan Chwiędacz. Zaszczyciło nas także kilku gości specjalnych: senator RP Czesław Ryszka, wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik oraz poseł Marek Wójcik, radni powiatowi i gminni.
A było czego posłuchać! W Imielinie wystąpili artyści pośrednio, bądź bezpośrednio związani z Chełmem: Rafał Kozubek – organy i Michał Urbańczyk – klarnet. Młody wirtuoz Rafał Kozubek pochodzi co prawda z Rudy Śląskiej, ale od kilku lat związany jest jako organista z tamtejszym kościołem Św. Trójcy, gdzie zresztą również odbędzie się jeden  koncertów festiwalowych (20.10). Natomiast Michał Urbańczyk jest  rodowitym „chełmiokiem”, solistą Filharmonii Śląskiej w Katowicach i pedagogiem Szkoły Muzycznej w Oświęcimiu.
Program niedzielnego koncertu był przekrojowy, bardzo urozmaicony – od Dietricha Buxtehudego (przełom XVII i XVIII wieku) po kompozycje XX-wieczne. R. Kozubek rozpoczął cały wieczór organowym Magnificatem wspomnianego Buxtehudego. Znakomicie wykonany, wieloczęściowy, zróżnicowany fakturalnie utwór pozwolił soliście na zaprezentowanie własnej, nienagannej techniki wykonawczej, a także dużych możliwości brzmieniowych i kolorystycznych imielińskich organów. Potem M. Urbańczyk przepięknie zagrał quasi romantyczną, kantylenową II część słynnego koncertu klarnetowego A-dur W. A. Mozarta. Oczywiście nie obyło się bez Bacha – usłyszeliśmy dość rzadko wykonywane preludium i fugę f-moll. Chwilę kontemplacji przyniosła znana Medytacja z opery „Thais” J. Masseneta, po czym znowu elementy dramatyzmu i potęgi brzmienia organów pojawiły się w fantazji f-moll prawie zapomnianego dzisiaj niemieckiego kompozytora, pochodzącego z Paczkowa na Opolszczyźnie – Moritza Brosiga.
W ostatniej  części koncertu usłyszeliśmy dwa interesujące utwory XX-wieczne: sonatę na klarnet i organy współczesnego twórcy amerykańskiego Aarona Davida Millera oraz Moto ostinato z cyklu „Nedelni Hudba” czeskiego kompozytora (zm. 2007) Petra Ebena. W sumie był to bardzo ciekawy pod względem programowym wieczór. Znakomicie również wykonany przez Rafała Kozubka i Michała Urbańczyka, co doceniła licznie zgromadzona publiczność nagradzając artystów długotrwałymi brawami.

Na kolejny koncert festiwalowy zapraszamy w najbliższą niedzielę (6.10) o godz. 17:00 do kościoła pw. Św. Barbary w Bieruniu Nowym. Z recitalem wystąpi tam prof. Julian Gembalski, który związany jest z Jesienią Organową od samego początku jako konsultant programowy i „dobry duch’ całej imprezy. ■Roman Jochymczyk

 www1.jpg www2.jpg   www3.jpg www4.jpg  www5.jpg 
 www6.jpg  www7.jpg  www8.jpg  www9.jpg  www10.jpg

Zdjęcia: BM Foto