Za nami szósty już koncert tegorocznego 19 Festiwalu Jesień Organowa w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim.  W niedzielę 14 października br.  publiczność po brzegi wypełniła kościół Trójcy Przenajświętszej w Chełmie Śląskim. Magnesem był z pewnością wykonywany utwór, jak też sami wykonawcy. Słuchaliśmy mianowicie fragmentów chyba najbardziej popularnego i porywającego oratorium wszechczasów, czyli „Mesjasza” Jerzego Fryderyka Haendla. Wykonawcami byli: znakomity Akademicki Chór Politechniki Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Giedwiłły, Joanna Wojnowska – sopran, Szymon Szymik – bas i Michał Duźniak – ograny.

Mesjasz to jedno z ok. 20 oratoriów Haendla, które prawie wszystkie oparte są na tematyce biblijnej (np. Juda Machabeusz, Saul, Samson, Solomon, Izrael w Egipcie i in.). Dzieli się na 3 części, z których pierwsza zapowiada nadejście Zbawiciela, druga traktuje o Jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu, a trzecia o zbawieniu ludzkości i spełnieniu mesjanistycznego posłannictwa. Dzieło powstało w 1741 roku w Dublinie  i niemal od razu zyskało ogromną popularność dzięki genialnej inwencji melodycznej autora, doskonałej harmonii, liryzmowi    i dramatyzmowi, świetnym partiom solowym, zespołowym, a przede wszystkim chóralnym. Już w trakcie prób współcześni pisali, że „prawdopodobnie chodzi o najdoskonalszą kompozycję jaką kiedykolwiek słyszano”.

Program niedzielnego koncertu obejmował głównie wybrane części chóralne Mesjasza. Gliwicki zespół pod dyr. Tomasza Giedwiłły rewelacyjnie wykonał 9 takich fragmentów, ze słynnym Alleluja na czele, imponując nienaganną intonacją, emisją głosu, wyrównanym brzmieniem, świetną techniką w figuracyjnych odcinkach. I przede wszystkim muzykalnością, w czym zasługa zarówno członków chóru, jak i dyrygenta, który prowadził zespół pewną ręką, zwracając uwagę na wszelkie niuanse techniczne i wyrazowe.W efekcie otrzymaliśmy bardzo piękną i zarazem efektowną interpretację, która zachwyciła licznie zgromadzoną publiczność, prowokując ją do długotrwałych owacji. Bardzo dobrze spisali się też soliści (Joanna Wojnowska i Szymon Szymik) perfekcyjnie wykonując w sumie 6 arii solowych.     

Na nowych organach chełmskiej świątyni akompaniował śpiewakom Michał Duźniak, który musiał sobie poradzić z bardzo odpowiedzialną partią tzw. wyciągu fortepianowego (w oryginale utwór został napisany na chór, solistów i orkiestrę), który zawsze stawia wykonawcę przed dylematem: co podkreślić, a z których elementów zrezygnować, bo kilkunastu orkiestrowych linii melodycznych dwoma rękami po prostu zagrać się nie da. Trzeba podkreślić, że na ogół organista wychodził z tej próby zwycięsko.

W sumie był to bardzo piękny koncert, który zapewne wielu słuchaczy autentycznie wzruszył, przybliżając im przy okazji inne fragmenty arcydzieła Haendla, niż znane wszystkim Alleluja. Takie chociażby jak niesamowity finał całego dzieła z wieńczącą Mesjasza genialną tzw. „Amen-fugą”.

Na kolejny, siódmy koncert tegorocznej Jesieni Organowej zapraszamy w niedzielę 21 października o godz. 19:00 do kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bieruniu Nowym. Wystąpią: niedawny laureat bardzo prestiżowego konkursu organowego w Moskwie Daniel Strządała, oraz zespół kameralny „Quintesencja”. ■Roman Jochymczyk

 www1.jpg www2.jpg   www3.jpg  www4.jpg
 www5.jpg  www6.jpg  www7.jpg  www8.jpg
 www9.jpg  www10.jpg  www11.jpg  

Zdjęcia: BM Foto