Problem drogowego wąskiego gardła w Bieruniu na drodze DK44 łączącej Tychy z Oświęcimiem będzie rozwiązany. W środę 25 lipca podpisano „List intencyjny w sprawie współpracy w zakresie realizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie drugiego pasa ruchu drogi krajowej nr 44 ul. Turyńskiej w Bieruniu na odcinku od ul. Turyńskiej do ul. Warszawskiej”.
Sygnatariuszami listu są: Wojciech Saługa Marszałek Województwa Śląskiego, Andrzej Dziuba Prezydent Miasta Tychy, Krystian Grzesica Burmistrz Miasta Bierunia, Bernard Bednorz Starosta Bieruńsko-Lędziński oraz Henryk Paruzel Członek Zarządu Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego.
W wyniku realizacji zadania na odcinku od ul. Wylotowej do ul. Warszawskiej, polegająca na dobudowie drugiej jezdni, droga krajowa nr 44 będzie posiadać parametry klasy drogi GP (droga główna ruchu przyspieszonego), przekrój drogi 2x2, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Nowa DK44 będzie się włączać do planowanej przez GDDKiA Obwodnicy Bierunia.
Zdaniem Wojciecha Saługi Marszałka Województwa Śląskiego planowana inwestycja ma spore znaczenia dla całego regionu. - To mały kawałek drogi, ale rozwiązuje wiele problemów komunikacyjnych w relacji wschód-zachód Polski. Dziękuję staroście bieruńsko-lędzińskiemu za inicjatywę w tej sprawie - mówił marszałek.
- To Poszerzona DK44 przyczyni się do równomiernego rozwoju naszego regionu - dodał Bernard Bednorz. - Poprawi dostępność miast Bieruń i Tychy do planowanej drogi ekspresowej S1 i usprawni ruch tranzytowy pomiędzy drogą S1 a terenami przemysłowymi Tychów i Bierunia.
Jak twierdzi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów, dzięki poszerzonej DK44 zwiększy się drożność drogi co jest niezwykle ważne dla Tychów. - Każdego dnia do Tychów, do pracy, dojeżdża 5 tysięcy mieszkańców Oświęcimia. Dzięki tej inwestycji znacząco poprawi się komfort jazdy.
W uroczystości podpisania listu intencyjnego udział wzięli również: Anna Kubica - przewodnicząca Rady Powiatu, Marek Spyra - wiceprzewodniczący Rady Powiatu, a także Mariusz Żołna - wicestarosta powiatu bieruńsko-lędzińskiego.
Przesłanki do przebudowy drogi:
• Rozbudowa węzła drogowego DK 44 z ul. Mysłowicką i Oświęcimską w Tychach;
• Poszerzenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o tereny położone w Bieruniu, zlokalizowane przy DK 44 i ul. Ekonomicznej;
• Przebudowa dalszych odcinków drogi DK 44 na terenie Tychów do granicy z Mikołowem oraz w rejonie węzła z DK 1;
• Planowana budowa drogi ekspresowej S1 relacji Kosztowy – Bielsko-Biała z możliwym zwiększeniem natężenia ruchu od strony Tychów z uwagi na problemy komunikacyjne przejazdu przez Pszczynę;
• Droga krajowa DK 44 to jedyna trasa relacji Gliwice – Kraków bez obecności elektronicznego systemu opłat dla pojazdów ciężarowych;
• Zwiększenie atrakcyjności przejazdu na trasie Tychy – Chełmek – Alwernia poprzez korzystanie z drogi wojewódzkiej DW 934 planowanej do przebudowy na całym odcinku od Imielina do Bierunia – kontynuacja przebudowy rozpoczętej w poprzednich latach
• Droga krajowa DK 44 na terenie miasta Oświęcim przeszła w 2017 roku przebudowę, co wpłynęło na poprawę komfortu jazdy i zwiększyło dodatkowo atrakcyjność przejazdu;
• Droga krajowa DK 44 pełni rolę obsługi ruchu turystycznego pomiędzy Śląskiem
a Małopolską.