04 kwietnia w Starostwie Powiatowym w Bieruniu odbyło się spotkanie z przedstawicielami rad gmin naszego powiatu. Spotkanie przygotowała przewodnicząca Rady Powiatu Anna Kubica oraz Starosta Bernard Bednorz. Powiat przedstawił materiał pn.: Analiza układu drogowego w zakresie systemu oznakowania dróg rowerowych i chodników w powiecie bieruńsko-lędzińskim. Materiał obejmował zakres obowiązujących przepisów, przykłady z terenu oraz wzorce praktyczne - plusy i minusy różnych rozwiązań projektowych w przedmiotowym zakresie.

Po przedstawieniu materiału przygotowanego przez przewodniczącą głos zabrał Starosta informując o kierunku rozwoju układu drogowego oraz priorytetach w tym zakresie. Realizacja działań ukierunkowanych na rowerzystę to nie tylko drogi – sieć wiat i punktów rowerowych na terenie powiatu nie jest kwestią zamknięcia i jest okresowo procedowany rozwój o kolejne punkty. Podkreślił także, że ponad 80% dróg powiatowych jest w bardzo dobrym stanie i nie wymaga zabiegów naprawczych, jednak sporo pozostało do zrobienia. Kilka projektów drogowych jest realizowanych już teraz, a część posiada opracowaną dokumentację i czeka na realizację – zależnie od możliwości finansowych i pozyskanych środków zewnętrznych. Kolejne dokumentacje projektowe posiadają już element obsługi rowerów w postaci dróg lub ciągów rowerowych. Wybudowany ciąg pieszo rowerowy z Górek na Goławiec jest dobrym tego przykładem. Kolejne planowane inwestycje, tj. ul. Wygody lub ul. Oficerska w Lędzinach, rondo przy ul. Lędzińskiej i Ekonomicznej w Bieruniu, planowana droga rowerowa przy ul. Ruchu Oporu są dowodem, że ruch rowerowy nie jest zapomniany i jest to naturalne, że przygotowywana jest dla niego infrastruktura. Mając na uwadze stan techniczny dróg można stwierdzić, że czas na wkroczenia na kolejny poziom budowy dróg.

Obecni na sali przedstawiciele rad gmin i miast naszego powiatu podjęli temat i wnieśli wiele swoich uwag do rozmowy. Propozycje gmin Bierunia i Bojszów obejmowały kwestie budowy połączenia przynajmniej chodnika od Świerczyńca przez Jajosty do Ścierń. Pozytywnie każda z gmin odniosła się do realizacji dróg rowerowych o nawierzchni asfaltowej. Poparli pomysł odejścia od pomysłu połączenia ruchu pieszego z rowerowym na jednym chodniku znakami C-13/16 lub w inny sposób faktem, że występuje konflikt na linii pieszy-rowerzysta. Gmina Bieruń pochwaliła politykę połączenia ich gminnych dróg rowerowych z Lędzinami w rejonie ul. Ledzińskiej i Wylotowej – planowane rondo. Wspomniano także o miejscowych problemach z infrastrukturą m. in. na ul. Bohaterów Westerplatte oraz budowie nowych połączeń drogowych między Kopciowicami w Chełmie Śląskim z Ścierniami poprzez planowane remonty ulic Osada i Kolonia Leśna – drogi powiatowe nie mogą posiadać ograniczeń tonażu, ale obecni przedstawiciele gminy Chełm Śląski wyrazili oczekiwanie, że powiat znajdzie sposób w tej kwestii aby ruch ciężarowy nie przeniósł się na nowo wykonaną trasę łączącą Chełm Śląski z Bieruniem, który w naturalny sposób będzie omijał przejazd kolejowy na ul. Wawelskiej DW 934.

Zebrani zaproponowali, aby podjąć wspólne działania w celu ukierunkowania przyszłych priorytetów finansowych w metropolii na drogi rowerowe i chodniki – ogólnie pojętą politykę poprawy bezpieczeństwa ruchu niechronionych użytkowników ruchu. Akcentowanie inwestycji pod tym kątem dodatkowo zmotywuje gminy i powiaty w zakresie projektów zawierających drogi rowerowe lub chodniki. Organizatorzy i goście stwierdzili, że obecne spotkanie nie wyczerpuje tematu i jeśli będzie konieczność to zostaną zorganizowane kolejne, aby kontakt na linii powiat-gminy był ciągły, a propozycje i pomysły mogły być realizowane na bieżąco.
spotkanie.jpg

spotkanie 2.jpg spotkanie 3.jpg spotkanie 4.jpg