Taką nazwę nosił przedostatni koncert XVIII festiwalu Jesień Organowa w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim. Odbył się w minioną niedzielę, 23 października, w kościele Chrystusa Króla w Lędzinach-Hołdunowie. Organizatorzy celowo zadbali o to, aby w programie tegorocznej imprezy znalazło się takie właśnie monotematyczne muzyczne spotkanie, a to przynajmniej z dwóch powodów: październik jest miesiącem różańcowym, a więc maryjnym; poza tym w bieżącym roku przypada 100 rocznica objawień fatimskich, z których ostatnie miało miejsce również w październiku.
Wykonawcami koncertu byli: Magdalena Czarnecka – sopran, Karolina Kobiałka – mezzosopran i Nikołaj Kostow – organy. Łatwo się domyślić, że większość programu wypełniła muzyka wokalna, a ściślej mówiąc kilkanaście dźwiękowych opracowań tzw. Pozdrowienia Anielskiego rozpoczynającego się od słów Ave Maria gratia plena… Tekst zaczerpnięty z ewangelii wg Św. Łukasza, został w 1566 roku umieszczony przez papieża Piusa V w brewiarzu rzymskim, stając się oficjalną modlitwą kościoła katolickiego. Od tego też momentu powstała niezliczona ilość jego muzycznych ilustracji. Te najbardziej dzisiaj znane wyszły spod pióra Bacha-Gounoda i Schuberta. Wykonawcy koncertu celowo pominęli jednak wspomnianych kompozytorów, wychodząc ze słusznego chyba założenia, że wszyscy niemal na pamięć znają te prawdziwe „hity” muzyki klasycznej. Zamiast tego słuchaliśmy mniej znanych ale równie pięknych Ave Maria takich twórców jak W. Wawiłow, C. Saint-Saëns, A. von Doss, W. Gomez, A. Piazzola, czy G. Donizetti. Były nawet dwa utwory kompozytorów jednoznacznie kojarzonych z muzyką fimową: Michała Lorenza i Henri Seroki. Nawiasem mówiąc, ten ostatni jest przede wszystkim piosenkarzem, który przed laty (1969) gościł na festiwalu piosenki w Sopocie. Tak więc rozrzut stylistyczny był bardzo duży, ale dzięki temu koncert był urozmaicony, słuchacze mogli poznać różne sposoby kształtowania muzycznej materii w oparciu o ten sam tekst.
Poza tym wysłuchaliśmy jeszcze trzech utworów organowych: instrumentalnej wersji Ave Maria A. Guilmanta, Preludium na temat Bogurodzicy F. Rączkowskiego oraz Toccaty h-moll E. Gigouta, która zwieńczyła cały koncert. Wszystkie dzieła wokalne utrzymane były w klimacie raczej lirycznym, co wynikało oczywiście z samego charakteru tekstu. Jednak za każdym razem tekst ten został inaczej potraktowany, co uwypukliły śpiewające panie Magdalena Czarnecka i Karolina Kobiałka, która w ostatniej chwili zastąpiła chorą Katarzynę Kasprzyk. Takie rzeczy się zdarzają, podobnie jak niespodziewana awaria dopiero co wyremontowanych hołdunowskich organów na dwie godziny przed koncertem. Zdążył ją na szczęście usunąć niezawodny Piotr Nowakowski – tyski organmistrz od lat opiekujący się instrumentami „biorącymi udział” w naszym festiwalu.
XVIII Jesień Organowa powoli dobiega końca. Przed nami tylko koncert finałowy, który odbędzie się w niedzielę 29 października o godz. 17:00 w kościele pw. Matki Boskiej Szkaplerznej w Imielinie. Wystąpią m.in. Kameraliści Miasta Lędziny „Pro Arte et Musica” pod dyrekcją Marii Zuber i Orkiestra im. Telemanna z Bielska-Białej pod kierownictwem Piotra Sadowskiego. W programie utwory Haendla, Vivaldiego i in. Serdecznie zapraszamy. ■Roman Jochymczyk
Zdjęcia: BM-FOTO