16 października odbył się przedostatni koncert tegorocznej XVII Jesieni Organowej w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim. Po raz pierwszy w całej historii festiwalu gościliśmy w kościele parafii ewangelicko-augsburskiej pw. św. Trójcy w Lędzinach - Hołdunowie, chociaż nie ma tam jeszcze klasycznych piszczałkowych organów.
O taki koncert zabiegał jednak od dłuższego czasu proboszcz tamtejszej parafii ks. dr Adam Malina, a to w związku z przypadającym w tym roku jubileuszem 30-lecia kościoła oraz początkiem obchodów 500-lecia Reformacji. W duchu ekumenizmu przystaliśmy na ten pomysł, jednak wobec braku instrumentu musieliśmy odpowiednio dostosować program wieczoru, w którym wystąpił ostatecznie kwintet instrumentów dętych drewnianych Wood Ensemble oraz znana śpiewaczka Aleksandra Stokłosa. Publiczności wyszło to chyba na dobre, bo koncert był bardzo urozmaicony, zawierał utwory barokowe, klasyczne, romantyczne i powstałe w XX wieku – w dodatku z kręgu muzyki filmowej.
I tak słuchaliśmy wybranych arii z Magnificat Johanna Sebastiana Bacha i z Mesjasza Georga Friedricha Haendla. Z utworów wokalnych zabrzmiało ponadto słynne Panis angelicus Cesara Francka i dwa fragmenty muzyki filmowej Ennia Morricone – z obrazów pt. La Califfa i Misja. Ten drugi to oczywiście jeden z większych „hitów” ostatnich czasów, czyli tzw. Obój Gabriela. Natomiast zespół Wood Ensemble uraczył nas dwoma Divertimentami w tonacji B-dur, które były przykładami XVIII-wiecznej muzyki popularnej. Dzieła wyszły spod pióra dwóch wielkich klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta. Pierwsze divertimento (Haydna) zawierało również akcent religijny, bowiem jego druga część jest oparta na starej austriackiej pieśni pielgrzymów znanej jako Chorał Św. Antoniego. Zespół zagrał poza tym fragment Kwintetu F-dur kompletnie zapomnianego kompozytora z przełomu klasycyzmu i romantyzmu – Giuseppe Gioaccino Cambiniego oraz transkrypcję uwertury do baletu Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego w opracowaniu Klaudiusza Jani, który przygotował też aranżacje pozostałych akompaniamentów.
Zespół Wood Ensemble grał w składzie: Karolina Stiller – flet, Gabriel Koszela – obój, Mateusz Jania – klarnet, Edyta Chmielewska – róg i Karol Goryl – fagot.
Muzycy nie pracują ze sobą zbyt długo ale pomimo tego zaprezentowali się z dobrej strony, zwłaszcza w utworach, które wykonywali samodzielnie – bez wokalistki. Szczególnie interesująco wypadło divertimento Haydna z wolno, lirycznie zagranym wspomnianym Chorałem Św. Antoniego. Podobała się też wesoła, pełna polotu uwertura do Dziadka do orzechów Czajkowskiego.
Aleksandra Stokłosa to znana śpiewaczka o dużym, wszechstronnym dorobku artystycznym. Jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu, toteż nic dziwnego, że opera zdominowała jej działalności sceniczną. Ale sprawdza się też doskonale w repertuarze pieśniarskim, a zwłaszcza w oratoryjno-kantatowym, co jest wynikiem wielokrotnego uczestnictwa w Kursach Interpretacji Muzyki Oratoryjno-Kantatowej w ramach Festiwalu Wratislavia Cantans. Artystka udowodniła to znakomicie wykonując wspomniane wyżej arie Bacha i Haendla oraz pieśni Francka i Morricone.
W sumie bardzo interesujący koncert. A przy okazji - kto wie czy częściej nie będziemy zaglądać do hołdunowskich ewangelików, nie tylko przy rocznicowych okazjach. Skłania nas do tego zainteresowanie naszym festiwalem i sama frekwencja na ostatnim koncercie. Pomimo fatalnej aury, dość duży wbrew pozorom kościół był wypełniony po brzegi do tego stopnia, że zabrakło miejsc siedzących.
W najbliższą niedzielę 23 października zapraszamy na ostatni, finałowy koncert XVII Festiwalu Jesień Organowa w powiecie bieruńsko-lędzińskim. Odbędzie się w kościele pw. św. Barbary w Bieruniu o godzinie 17.00.
Wystąpi gdański wirtuoz, piastujący m.in. funkcję organisty katedry w Oliwie Giedymin Grubba, któremu będzie towarzyszył Kwintet instrumentów dętych blaszanych pod kierownictwem Klaudiusza Jani. ■Roman Jochymczyk
Zdjęcia: BM-FOTO