W dniach 8–12 października 2015 r. w Powiatowym Zespole Szkół w Lędzinach została przeprowadzona ewaluacja zewnętrzna, która polega na zbieraniu i analizowaniu różnorodnych informacji na temat funkcjonowania szkoły w obszarach wyznaczonych przez wymagania państwa. Ewaluacja miała również na celu ustalenie, na jakim poziomie szkoła spełnia badane wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6.08.2015 r. Obecnie można uzyskać spełnienie wymagań na poziomie podstawowym lub wysokim.
W PZS w Lędzinach badaniu zostało poddane Technikum im. Anielina Fabery, które uzyskało bardzo wysoką ocenę!
Wizytatorki Śląskiego Kuratorium Oświaty w Katowicach, chcąc uzyskać obiektywny i pełen obraz funkcjonowania szkoły, przeprowadziły szereg rozmów i ankiet, m.in. z dyrekcją, nauczycielami oraz uczniami technikum. Obserwowały również zajęcia (8), w tym zajęcia praktyczne klasy 4 kształcącej się w zawodzie: technik górnictwa podziemnego. Zajęcia te odbyły się w KWK „Ziemowit” na poziomie 600 metrów pod ziemią i zrobiły na wizytatorkach ogromne wrażenie.
Efektem pracy wizytatorów ds. ewaluacji w szkole jest Raport końcowy, który zawiera obiektywne informacje o szkole. Raport pozwala rodzicom, uczniom, nauczycielom i wszystkim zainteresowanym szkołą dowiedzieć się, jak wartościowe działania podejmowane są w szkole.
Wizytatorki były pod dużym wrażeniem zarówno podejmowanych przez dyrekcję i nauczycieli działań przyczyniających się do wzrostu efektów uczenia się i nauczania, sukcesów osiąganych przez naszą młodzież, jak również kultury osobistej uczniów. Osobną pochwałę zdobyło wyposażenie i zaangażowania całej społeczności szkolnej w pracę na rzecz rozwoju szkoły.
Osiągnięty sukces jeszcze bardziej umacnia pozycję lędzińskiej szkoły. Wszystkim zaangażowanym w ewaluację zewnętrzną składamy serdeczne podziękowania i gratulacje. Życzymy także kolejnych wspólnych sukcesów.
Z całościowym raportem z ewaluacji można zapoznać się na stronie internetowej www.npseo.pl
Oto niektóre informacje na temat działań podejmowanych przez szkołę zawarte w Raporcie:
- dostosowanie wymagań i rozkładu materiału do potrzeb i możliwości całego zespołu klasowego oraz poszczególnych uczniów,
- dostosowanie metod pracy oraz stopniowanie trudności zadań,
- wprowadzenie elementów oceniania kształtującego,
- wycieczki dydaktyczne oraz zajęcia realizowane poza terenem szkoły (np. Elektrownia Szczytowo – Pompowana Górze Żar w Międzybrodziu Bialskim, Elektrownia Łaziska, Kopalnia Doświadczalna „Barbara” w Mikołowie, kopalnia Guido w Zabrzu, Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego w Katowicach, Konferencja Lego Mindstroms EV3 w Chorzowie, Politechnika Śląska, firma GoodRam w Łaziskachi Dascher w Sosnowcu, Centrum Logistyczne w Gliwicach, Silesia Expo Sosnowiec, Arcelor Mittal Huta Katowice, Fiat Auto Poland, NBP w Katowicach, ING Bank Śląski w Lędzinach, WBK w Tychach),
- wzbogacanie bazy sportowej i dydaktycznej (ORLIK, szafa telekomunikacyjna 42U głównie z sieciowym osprzętem CISCO, tablice interaktywne, projektory, nowoczesne warsztaty – pracownia mechaniczna, pracownia elektryczna, pracownia pneumatyki i hydrauliki, pracownia grafiki komputerowej, zestawy klocków LEGO do robotyki, doposażenie pracowni językowej),
- organizowanie zajęć pozalekcyjnych oraz uzyskiwanie przez uczniów dodatkowych uprawnień (Akademia Cisco, uprawnienia SEP dla techników elektryków , kursy prawa jazdy kategorii „B”, uprawnienia operatora wózka widłowego, administrowanie LINUXa, Autocad, koło teatralne, zajęcia wyrównawcze i dla uczniów zdolnych),
- realizacja projektów i programów („Inwestycja w przyszłość”, „Mam zawód mam pracę w regionie”, „ZainSTALuj się”, Comenius),
- realizacja innowacji pedagogicznych („Elementy robotyki”, „Bezpieczeństwo sieci komputerowej – krok do bycia ekspertem”, „Podstawy logistyki w języku angielskim”),
- realizację dodatkowych szkoleń i praktyk zawodowych (praktyki zagraniczne w ramach programu Leonardo da Vinci – obecna nazwa ERASMUS +, zajęcia na kopalni Ziemowit" - z wykorzystaniem stanowisk stworzonych specjalnie dla uczniów naszej szkoły, w tym stanowisk egzaminacyjnych),
- zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, turniejach i olimpiadach.
Uczniowie zapytani, z których swoich osiągnięć są szczególnie zadowoleni wskazywali m.in. na:
- dobre przygotowanie do zawodu (71,4 %),
- zdobycie lub podniesienie umiejętności (60 %),
- dobre przygotowanie do egzaminów zawodowych i egzaminu maturalnego (45,7 %),
- rozwijanie swoich talentów i zainteresowań w szkole (42,9 %),
- osiągnięcia w konkursach i olimpiadach, rozwój zainteresowań (18,6 %),
- osiągnięcia sportowe (12,9 %),
- dobrą znajomość języków obcych (12,9 %).
Dyrektor i nauczyciele w wywiadach wskazali na osiąganie przez uczniów innych sukcesów edukacyjnych, m.in.: uzyskiwanie uprawnień elektrycznych SEP (dot. uczniów kształcących się w zawodzie technik elektryk), otrzymanie certyfikatów potwierdzających doskonalenie umiejętności zawodowych w czasie praktyk zagranicznych, organizowanych w ramach programu unijnych. Wśród osiągnięć wymieniono także: finał Olimpiady Logistycznej, IV miejsce w Ogólnopolskim Konkursie "Bohater Stanu Wojennego w Moim Mieście", udział w II etapie Olimpiady Wiedzy o Przedsiębiorczości oraz I miejsce w II Ogólnopolskich Mistrzostwach Szkół Górniczych w Pływaniu i wysokie lokaty w powiatowych turniejach i zawodach sportowych. Sukcesem szkoły, w opinii dyrektora i nauczycieli, było także zdobycie tytułu laureata Ogólnopolskiego Programu Przedsiębiorczości i udział w Gali Przedsiębiorczości w Pałacu Prezydenckim w Warszawie. ■