Przedostatni koncert XVI Festiwalu Jesień Organowa w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim odbył się w niedzielę 18 października w lędzińskim kościele św. Anny. Wykonawcami byli młody utalentowany organista i muzykolog Krzysztof Urbaniak oraz znakomity skrzypek, laureat I nagrody X Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu – Piotr Pławner. Program koncertu był bardzo ciekawy i zróżnicowany, zawierał repertuarowe ciekawostki, ale też znakomicie wykonane wirtuozowskie przeboje muzyki klasycznej.

 

Krzysztof Urbaniak zagrał dwa interesujące utwory, które po raz pierwszy pojawiły się na Jesieni Organowej okazując się prawdziwymi rodzynkami repertuarowymi, zdradzającymi przy okazji wspomniane historyczno-muzykologiczne zacięcie wykonawcy. Na wstępie zabrzmiały bardzo zgrabnie i przejrzyście napisane wariacje chorałowe mało znanego dzisiaj kompozytora i organisty gdańskich kościołów Daniela Magnusa Gronau’a (1700 – 1747) na temat postnej pieśni Georga Neumarka Wer nur den lieben Gott lässt walten. Wszystko wskazuje na to, że Gronau wkrótce zyska znacznie szersze grono słuchaczy, a to dzięki przygotowywanej aktualnie do druku, właśnie przez Krzysztofa Urbaniaka, obszernej antologii jego dzieł do niedawna uważanych za zaginione. Autorem kolejnego utworu organowego był jeszcze mniej znany śląski twórca – działający w pierwszej połowie XIX wieku w Kowarach organista tamtejszego kościoła ewangelickiego, Traugott Immanuel Pachaly (1797 – 1853). Wysłuchaliśmy jego bardzo ciekawej, zwartej, by nie powiedzieć lakonicznej fugi na temat B-A-C-H. Na zakończenie całego koncertu artysta uraczył nas rewelacyjną interpretacją rozbudowanego dzieła J. S. Bacha, którym była nie wykonywana od lat na festiwalu Toccata, Adagio i Fuga C-dur. Dawno nie słyszeliśmy tak precyzyjnie, a jednocześnie ze swadą i wielką muzykalnością zagranego dzieła wielkiego lipskiego kantora. Nienaganna technika, świetna artykulacja, idealnie dobrane tempa, logika konstrukcyjna, znakomita, klarowna rejestracja (sztuka doboru organowych głosów) pozwalająca na wyeksponowanie niuansów polifonicznych sprawiły, że była to doprawdy kreacja wysokiej klasy.

 

Dzieła organowe przeplatane były kompozycjami na skrzypce solo, które wykonał Piotr Pławner. O klasie tego artysty nie trzeba nikogo przekonywać, zresztą P. Pławner grał już na naszym festiwalu przed laty wzbudzając ogromny aplauz słuchaczy. Wtedy jednak proponował raczej większe formy muzyczne – pamiętamy jego niezrównane interpretacje arcytrudnych Partit na skrzypce solo J. S. Bacha. Tym razem słuchaliśmy raczej krótszych, wirtuozowskich utworów, wśród których znalazły się kompozycje F. Kreislera, P. Locatelliego, N. Paganiniego (popularny kaprys nr 24). Wszyscy ci kompozytorzy byli jednocześnie słynnymi w swoim czasie wirtuozami skrzypiec, tworzyli utwory przede wszystkim z myślą o własnych koncertach i jak najlepszym popisaniu się własnymi umiejętnościami. Nic zatem dziwnego, że ich kompozycje, obok walorów czysto muzycznych są najeżone ekstremalnymi trudnościami i komplikacjami technicznymi. Ale dla artysty klasy Piotra Pławnera to żaden problem – podobnie jak w pozostałych wykonanych dziełach (Kaprys polski Grażyny Bacewicz i dwie części Sonaty na skrzypce solo Erwina Schulhoffa) po raz kolejny udowodnił, że jest jednym z najlepszych skrzypków w Europie.

 

Reasumując: wspaniały koncert wirtuozów w wirtuozowskim repertuarze.

 

XVI Festiwal Jesień Organowa w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim dobiega końca.

 

Na koncert finałowy imprezy zapraszamy w niedzielę, 25 października o godz. 18:00 do kościoła pw. Trójcy Przenajświętszej w Chełmie Śląskim. Wystąpi powstała przed kilku laty w Katowicach Orkiestra Historyczna pod kierownictwem Martyny Pastuszki. ■Roman Jochymczyk

 

 

 

 www IMG 2082  www IMG 2037  www IMG 2064  
       
   www IMG 2070  www IMG 2047