Szósty koncert XV Festiwalu Jesień Organowa w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim odbył się w niedzielę 12 października w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bieruniu Nowym. Festiwal zagościł tam dopiero drugi raz na przestrzeni 15 lat (w 2009 roku śpiewał zespół Cantores Minires Wratislavienses) ponieważ w świątyni nie było do tej pory instrumentu z prawdziwego zdarzenia. Na szczęście sytuacja zmieniła się, bo ostatnio firma Marka Cepki z Popowa k/Wronek wybudowała tam nowe mechaniczne organy, których poświęcenie odbyło się 4 października br. Tak więc był to właściwie pierwszy wieczór muzyczny z udziałem tego instrumentu, nie licząc okolicznościowego koncertu który odbył się przy okazji jego poświęcenia, z udziałem projektanta organów Juliana Gembalskiego i Elżbiety Grodzkiej-Łopuszyńskiej. Forma architektoniczna i dyspozycja nowych 21-głosowych organów nawiązuje do najlepszych tradycji barokowych. Uwagę zwracają dodatkowe, rzadko u nas spotykane urządzenia kolorystyczne: tympan imitujący uderzanie w bęben oraz tzw. cymbelstern, czyli obracająca się konstrukcja w kształcie gwiazdy do której przymocowane są srebrzyście brzmiące dzwoneczki.

 

Na tym właśnie instrumencie zagrał w ubiegłą niedzielę młody, utalentowany organista Tomasz Soczek – laureat kilku konkursów organowych. Program koncertu był urozmaicony, zawierał utwory renesansowe, barokowe i klasyczne. Na wstępie usłyszeliśmy efektowne, zróżnicowane wyrazowo i fakturalnie preludium e-moll wybitnego przedstawiciela niemieckiego baroku Nicolasa Bruhnsa. Składające się z kilkunastu ogniw dzieło pozwoliło organiście na zaprezentowanie wielkiej biegłości technicznej oraz umiejętności rejestracji, dzięki której poznaliśmy walory kolorystyczne nowych organów. Z kolei w zagranym w dalszej części koncertu preludium chorałowym Georga Böhma, Tomasz Soczek zaimponował spokojem, wyczuciem tempa, muzykalnością. Bardzo interesująca była też rzadko grywana Sonata g-moll Carla Philippa Emmanuela Bacha – jednego z synów wielkiego Jana Sebastiana. Utrzymany w stylu galant utwór reprezentuje estetykę typową dla okresu przejściowego pomiędzy barokiem a klasycyzmem. Szczególnie podobała się wykonana ze swadą trzecia część Sonaty. W pozostałych fragmentach programu Tomasz Soczek znakomicie akompaniował swojej małżonce Joannie, która zaśpiewała fragment Communiones Mikołaja Zieleńskiego, dwie arie z Mesjasza Haendla i Alleluja z „Exsultate Jubilate” Mozarta. Bardzo ciekawa była stylowa interpretacja utworu Zieleńskiego, bodaj najwybitniejszego polskiego kompozytora późnego renesansu. Podobały się również arie Haendla, jednak największym hitem okazało się błyskotliwe, wirtuozowskie Alleluja Mozarta. Joanna Soczek świetnie poradziła sobie z koloraturowymi fragmentami finałowej części motetu precyzyjnie wyśpiewując zawarte tam gamki, pasaże i inne skomplikowane figury melodyczne, nie zatracając przy tym muzycznego sensu całości.

 

W sumie bardzo interesujący koncert pod względem repertuarowym i wykonawczym, który jak zwykle odbył się w wypełnionej po brzegi świątyni.

 

Na przedostatni już koncert festiwalowy zapraszamy do kościoła Chrystusa Króla w Lędzinach-Hołdunowie, w najbliższą niedzielę o godz. 17:30. Wystąpi organista Krzysztof Lukas, w ostatnim czasie zawodowo związany ze Stuttgartem.

 

■Roman Jochymczyk

 

 

  www. IMG 9875   www IMG 0553   www IMG 0562   www IMG 0567
  www IMG 9838   www IMG 9839   www IMG 9851   www IMG 9867
  www IMG 9871   www IMG 9818   www IMG 0583