Uczniowie PZS w Lędzinach od 5 lat wyjeżdżają na miesięczne praktyki zawodowe w ramach europejskiego programu Leonardo da Vinci (obecna nazwa to ERASMUS +). Byli już w takich krajach jak Norwegia i Niemcy.
W tym roku czas na Hiszpanię. Pojechali tam uczniowie kształcący się w 4 zawodach: technik ekonomista, technik logistyk, technik elektryk i technik informatyk.
Czas trwania praktyk wraz z podróżą to 24 maja – 21 czerwca br.
Oprócz kształcenia umiejętności zawodowych, podczas takich zagranicznych praktyk odbywa się również doskonalenie języka obcego – w tym przypadku języka angielskiego i języka hiszpańskiego. Ponadto ważną rolę spełnia kształcenie kulturowe.
Wszystkie te zadania opłacane są ze środków unijnych – tak więc rodzice nie ponoszą żadnych kosztów wyjazdu, zakwaterowania i utrzymania a uczeń dodatkowo otrzymuje tzw. kieszonkowe. W tym roku każdy uczeń został też wyposażony w tablet, słownik multimedialny i pendrive.
A oto niektóre impresje:
24 maja. Lądujemy w Maladze, dalej jedziemy busami, przez całą drogę towarzyszy nam obraz sadów z drzewkami oliwnymi.
Znajdujemy się mieście Martos w prowincji Jaén gdzie zostajemy zakwaterowani w Hotelu Hidalgo. Zmęczeni podróżą udajemy się jednak na spacer po najbliższej okolicy. W powietrzu unosi się charakterystyczny "zapach" pochodzący ze znajdującej się nieopodal fabryki oliwy z oliwek.
25 maja. Po śniadaniu wyjazd autokarem do miasta Jaén tam zwiedzamy Zamek, Castillo de Santa Catalina gdzie po 1246 roku, na ruinach arabskiej twierdzy chrześcijanie wznieśli nową twierdzę.
Następnie udajemy się do centrum miasta, podziwiamy Katedrę zaprojektowaną w XVI wieku przez Andrésa de Vandelvira, jeden z najpiękniejszych renesansowo-barokowych kościołów Andaluzji.
26 maja. Udajemy się na zwiedzanie Martos, poznajemy okoliczne zabytkowe miejsca min. zbudowany przez Zakon Kalatrawensów Iglesia Parroquial de Santa Marta, Convento de las Trinitarias gdzie znajduje się figura Francisca de la Encarnación, ruiny Castillo de la Villa i jedyną pozostałą w całości Torre del Homenaje oraz ratusz miasta Martos.
Po powrocie sprawdzamy swoją znajomość języków obcych na testach diagnostycznych z języka hiszpańskiego i angielskiego.
27maja. Dziś pierwsze zajęcia z języka hiszpańskiego z naszym profesorem André; mamy szansę wykorzystać umiejętności zdobyte w Polsce na zajęciach przygotowawczych z języka angielskiego i hiszpańskiego.
Po południu czeka na nas GYNCANA - gra testująca umiejętności orientacyjne w terenie, znajomość zabytków miasta oraz języków obcych.
28 maja. Kolejny dzień nauki. Dzisiejsze zajęcia językowe zakończył EXAMEN czyli sprawdzian zdobytych wiadomości. Nasze prace zostały ocenione przez André, który pochwalił nasze zdolności językowe i zaangażowanie w naukę. Każdy z nas otrzyma certyfikat ukończonego kursu języka hiszpańskiego.
29 maja. Wycieczka kulturowa do Malagi: miasta-stolicy prowincji o tej samej nazwie. Nasza przewodniczka Francesca prowadzi nas do najbardziej interesującego zabytku w hiszpańskiej Maladze - La Alcazaby, słynnej, wznoszącej się nad miastem fortecy, budowanej od VII do XI wieku naszej ery. Santa Iglesia Catedral Basílica de la Encarnación, Katedra Wcielenia oraz zamek Gibralfaro wraz z Alkazabą tworzą wielki zespół architektoniczny. Ogrom tego miejsca robi na nas piorunujące wrażenie.
30 maja. To już ostatnie zajęcia z André. Pomogły nam one lepiej zrozumieć panujące w Hiszpanii obyczaje, poznać w praktyce znaczenie choćby takich słów 'siesta' i 'manana' oraz sprawdzić i szlifować nasz hiszpański.
30 i 31 maja. To w Hiszpanii święto María Santísima de la Victoria zwane również Romeria. Mamy wspaniałą okazję zarówno obserwować setki maszerujących przez miasto, ubranych w tradycyjne odświętne stroje mieszkańców Martos, jak i samemu uczetniczyć w procesji.
31 maja. Drugi dzień święta, od rana ludzie przygotowują się do procesji, w której uczestniczą 'carros' ciągnięte przez byki lub traktory. Po południu przenosimy się do Kordoby.
1 czerwca. Niedzielę spędzamy na zapoznaniu się z miastem, punktami orientacyjnymi, samodzielnie znajdujemy miejsca praktyk najbliżej naszego miejsca zakwaterowania.
2 czerwca. Spotkanie z panią Natalią Kozdroń, koordynatorem projektu, która przedstawiła nam plan naszego pobytu w Kordobie. 8 pracodawców przyjęło na staż praktykantów z naszej szkoły: Kamil Chajdas, Edyta Fik, Kamil Kryta, Katarzyna Urbańczyk, Maciej Żbik - informatycy w firmie Win4Buy, Krzysztof Łatka - informatyk firma Telesystem Informaticá, Marek Hermyt -informatyk w firmie Microser Computers, Martyna Karwat - informatyk w firmie Tecnobalu Informaticá, Aleksandra Poźniak i Paulina Rduch - logistycy w firmie Moreno SA, Dawid Danielczyk, Barbara Pach - logistycy w firmie Deportes Galves oraz Mateusz Dejas - elektryk w firmie Electrotrans SL.
Po południu wycieczka z przewodnikiem po mieście.
Od 3 czerwca … Pełne wykorzystanie umiejętności dotyczących zawodu, w którym się kształcimy. Pracodawcy chcąc sprawdzić w czym praktykant czuje się najlepiej przydzielają różnorodne zadania. Używamy głównie języka hiszpańskiego wspomagając się od czasu do czasu angielskim.
W dniach 10 – 13 czerwca praktykantów odwiedziła dyrektor Ewa Matusik.
Młodzież powróci z Hiszpanii 21 czerwca. ■
Zdjęcia: PZS w Lędzinach